Do czego służą szkolenia?
Szkolenia to cykl wykładów, poświęconych sprecyzowanemu tematowi. Głównym założeniem i celem szkoleń jest poszerzanie wiedzy i umiejętności uczestników albo uzupełnienie elementarnej wiedzy. To metoda podnoszenia kwalifikacji zawodowych i kształtowanie umiejętności. W szkoleniu bierze udział zdecydowania mniejsza ilość osób niż jak w przypadku konferencji. Z reguły są to grupy do 30 osób maksymalnie. Pozwala to na pełną koordynacje działań z zakresu szkolenia i umiejętne kształtowanie wiedzy przybyłych uczestników.
Jakie wyróżniamy rodzaje szkoleń?
- Otwarte- mogą w nim wziąć udział wszystkie osoby, które wiedzą o jego przebiegu.
- Zamknięte- zorganizowane tylko dla wybranej grupy docelowej.
- Wewnętrzne- prowadzone w zakładzie firmy.
- Zewnętrzne- prowadzenie szkolenia zlecone jest dla wyspecjalizowanej firmy.
- Indywidualne-, czyli osoba/trener, prowadzone tylko z uczestnictwem jednej osoby.
- Grupowe- prowadzone dla całych grup szkoleniowych, na takich szkoleniach rozwijane są kompetencje pracownicze, kształtowana jest praca w grupie i umiejętność radzenia sobie wspólnie w sytuacjach konfliktowych i kryzysowych w firmie.
Jaką funkcję pełnią szkolenia?
- Adaptacyjną- mająca na celu wprowadzenie pracownika w system pracy i wykształtowanie w nim niezbędnych umiejętności podstawowych wymaganych na danym stanowisku.
- Modernizacyjna- mają za zadanie odświeżyć i pogłębić umiejętności i kwalifikacje danego pracownika.
- Innowacyjną- głównym założeniem jest dążenie do awansu poprzez system szkoleń. W pracowniku budowana jest umiejętność podejmowania decyzji firmowych i zwiększanie odpowiedzialności.
- Społeczną- mają na celu zintegrowanie pracowników, zbudowanie pozytywnych relacji między nimi i dążenie do wspólnych celów.
Organizacja szkolenia, na co zwrócić uwagę?
Zlecając bądź zabierając się za organizację szkolenia trzeba zwrócić szczególną uwagę na kilka podstawowych elementów prowadzących do sukcesu każdego spotkania. Jakie to są czynniki? W
- Wybór miejsca na szkolenie. Spotkania te organizowane są albo s siedzibie firmy, albo w specjalnie wynajętych salach szkoleniowych. Z pewnością trzeba uwzględnić liczbę uczestników, aby dobrać odpowiednie miejsce. Koniecznie trzeba zapewnić takie elementy jak: krzesła, stoły, długopisy, notesy, karty szkoleniowe.
- Wybór odpowiedniego terminu. Jest to bardzo ważne, aby dograć odpowiednią datą szkolenia, ponieważ jeśli ma ono dotyczyć połowy pracowników naszej firmy, to nie dostosowując terminu możemy zdezorganizować pracę nie tylko całego zespołu, ale całej firmy. Zwróćmy uwagę na długość szkolenia. Najczęściej są to wielogodzinne spotkanie, a nawet kilkudniowe.
- Zaproszenie wybranych osób mających wziąć udział w wydarzeniu.
- Ustalenie części merytorycznej. Ważne, aby szkolenie prowadziła osoba doświadczona, znakomita w swoim fachu, radząca sobie ze stresem, a co najważniejsze potrafiła w fachowy sposób przekazać swoją wiedzą. Irmy bardzo często korzystają z pomocy konferansjera, to on zajmuję się prowadzeniem kolejnych punktów programu i pomaga dla szkoleniowca.
- Przygotowanie materiałów pomocniczych dla uczestników. Dzięki czemu uczestnikom szkolenia łatwiej będzie odnaleźć się w merytoryce spotkania i zrozumieć cel spotkania.
- Zorganizowanie firmy cateringowej/obsługi, jeśli szkolenie trwa dłużej niż cztery godziny, a z pewnością będzie trwało dłużej.
- Stworzenie planu szkolenia, czyli harmonogramu. Jak każde wydarzenie, również szkolenie powinno mieć określoną ramą trwania wydarzenia i kolejno określone punkty programu, np.:
- Rozpoczęcie szkolenia i przedstawienie celów spotkania.
- Przedstawienie punktów programu dla uczestników i ram czasowych.
- Wyznaczenie czasu na zadawanie pytań.
- Określenie czasu na przerwy krótkie i długie lunchowe.
- Czas na testy pokazujące skuteczność szkolenia.
Oczywiście to krótki harmonogram i każdy plan jest zmienny. Warto uwzględnić tworząc plan szkolenia niezaplanowane wydarzenia, mówimy tutaj przykładowo o rozmowach i dygresjach w trakcie trwania szkolenia. Zaplanowany czas przez to zawsze może się trochę wydłużyć.
Jak przebiega szkolenie?
Szkolenie rozpoczyna się od przedstawienie siebie i uczestników i określnie dla nich celów zamierzonego spotkania. Ważne jest, aby wszyscy uczestnicy szkolenia znali się, dlatego prowadzący powinien zaangażować zapoznawcze pięć minut, żeby wszyscy się poznali. Na początku rozdawane, są także materiały szkoleniowe, przydatne w trakcie trwania spotkania. Po każdym skończonym zagadnieniu zawsze jest czas na zadawanie pytań, po czym z reguły ogłaszana jest przerwa na lunch. Ten moment uczestnicy powinni wykorzystać na regenerację i nabrane sił przed kolejnymi godzinami szkolenia. Kończąc szkolenie, zawsze warto je podsumować, to znaczy określić w punktach, o czym mówiliśmy, mogą nam w tym pomóc słuchacze, będzie to dla nich test sprawdzający ich wiedzę po odbytym szkoleniu. Modne jest również wręczanie ankiet do wypełniania na temat zorganizowanego szkolenia, dzięki czemu zbierane są informacje o jego skuteczności.
Jakie są plusy z organizacji szkoleń?
Niezaprzeczalnie największym plusem organizacji szkoleń jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy, skupionej na kształtowaniu i podnoszeniu kwalifikacji swoich pracowników. Dzięki temu dążąc do zwiększania efektywności pracy podwładnych i systematycznego podnoszenia wyników finansowych jednostki. Szkolenia pozwalają na integrację pracowników, w trakcie, której budowane są pozytywne relacje i wzbudzanie lojalności wobec siebie i marki, dla której pracujemy.
Jeśli chcesz, aby Twoja firma wznosiła się na szczyty notowań, skorzystaj z usług naszej firmy. Zorganizujemy dla Ciebie szkolenie, dzięki któremu zwiększone zostaną umiejętności i kwalifikacje pracowników. Wyszkolony pracownik, to efektywny pracownik, niepopełniający kosztownych błędów.