Team Building to angielska nazwa określająca budowanie zespołu. Wyjazdy integracyjne i firmowe mają to do siebie, że skierowane są do osób, które jeszcze się nie znają lub do tych, które muszą podnieść swoje kwalifikacje, żeby firma się rozwijała. Stąd też, na wyjazdach organizowane są szkolenia i wykłady, które mają wspomóc podniesienie kwalifikacji, ale także wszelkie atrakcje, które umilą czas po wykonanych szkoleniach.
Co jest celem Team buildingu?
Budowanie zespołu opiera się na różnych formach integracji, tak, aby grupa, która jest na wspólnym wyjeździe, wzajemnie się poznała i wymieniła spostrzeżenia na temat siebie, firmy i swoich umiejętności, poznała swoje mocne i słabe strony, oraz była w stanie określić konkretne zadania dla poszczególnych osób i przypisać role w zespole, które przydadzą się w późniejszym funkcjonowaniu w firmie, podczas współpracy zespołowych. Team Building różni się od integracji wieloma kwestiami, ponieważ wyjazdy integracyjne czy integracja na różnych płaszczyznach i szczeblach życiowych, dzieje się samoistnie, natomiast Team Building to narzędzie pracy nad grupą. Poza samym poznaniem siebie wzajemnie, uczestnicy takiego wyjazdu uczeni są posługiwania się narzędziami w pracy i umiejętnościami, które wspomogą efektywność ich zalet i eliminację wad. Zadaniem takiego wyjazdu jest podział grupy na poszczególne role i zadania, uczenie asertywności i komunikacji, uczenie rozwiązywania problemów w grupie i podejmowania decyzji, a przede wszystkim zbudowania zespołu, który w każdej sytuacji życiowej da sobie radę, bo będzie się uzupełniać.
Dlaczego warto zorganizować swoim pracownikom team-building?
Często osoby, które pracują w danej firmie, wolą być wolnymi strzelcami i działać samodzielnie. Jest to spowodowane problemami w szkołach, gdzie wiele osób nie chcąc wykonywać zadań, zrzucała odpowiedzialność na inną część grupy. Jedne osoby były przeciążone tym faktem, bo przeważnie musiały robić zadania same, ponieważ inne nie były skłonne do wykonania zajęcia czy zadania grupowego. Osoby, które zrzucają odpowiedzialność na innych są bardzo wygodne, ale również nie potrafią pracować w grupie. Są jedynie w stanie delegować zadanie, a nie pracować grupowo, ponieważ od tej grupy zawsze odchodziły i jej unikały. Niektóre procesy w firmie nie mogą zostać prowadzone w pojedynkę, ponieważ firma mniej osiągnie. Warto w takim przypadku zabrać na wyjazd osoby, które są chętne do współprac zespołowych, dzięki czemu można stworzyć grupę i efektywny zespół, którego praca odbije się w różnych przedsięwzięciach zespołowych prowadzonych w firmie.