Organizacja konferencji, to nie prosty, powielany schemat. Każde zlecenie wymaga wkładu pracy i innowacyjnych oraz kreatywnych rozwiązań, aby nie powielać tych samych schematów wydarzenia. Zacznijmy od tego, czym jest konferencja? Jest jednym z wielu instrumentów public relations i stanowi istotną część programu PR. Celem spotkania jest przekazanie istotnych informacji oraz przeszkolenie uczestników z nowego programu. Przygotowanie konferencji w zależności od rozmachu szacuję się od kilku dni do nawet kilku miesięcy. Warto zabierając się za organizacje ustalić próg rentowności, – czyli koszty zmienne i stałe, ponieważ jeśli przekroczymy jego próg, to nie czeka nas nic dobrego prócz rachunków, których nie było w planie.
Czym są koszty stałe w przypadku konferencji?
1. Wynajem sali konferencyjnej.
2. Wynajem konferansjera.
3. Ekipa organizująca konferencję.
4. Wynajem sprzętu: nagłośnienia, oświetlenia, podestów scenicznych.
5. Scenografia sceniczna.
6. Marketing i PR.
7. Wynajem dodatkowego sprzętu jak: krzesła, stoły.
Czym są koszty zmienne, na co trzeba zwrócić uwagę?
1. Catering-wyżywienie/napoje.
2. Dojazd uczestników.
3. Pakiety konferencyjne: teczki/ broszury/programy.
Oczywiście nie są to wszystkie koszty związane z organizacją konferencji i koszty zmienne jak i „stałe” mogą zmieniać się w zależności o tematu i wielkości konferencji. Są to tylko przykładowe elementy progu rentowności, na które trzeba zwrócić uwagę biorąc się za organizację konferencji.
Przedstawimy kolejne punkty organizowania konferencji.
- Określenie celu i grupy docelowej. Każde wydarzenie musi mieć wytyczony konkretny cel spotkania, w tym przypadku będzie to z pewnością jakiś temat lub wątek.
- Zaplanowanie budżetu. Jest to bardzo ważny element, o którym zawsze powinniśmy pamiętać, aby ułatwić pracę sobie i innym. Określając budżet, określamy wielkość i rozmach wydarzenia.
- Określenie liczby gości. Należy pamiętać o wszystkich osobach, które będą związane z tematyką spotkania. Pracownikach działu, przedsiębiorstwa, dział kadr itp.
- Wyznaczenie terminu konferencji. W tym punkcie warto zwrócić uwagę na dogodny termin, uwzględnić czy w firmie w tym czasie nie ma żadnych szkoleń czy otwarcia. Dopasowanie dogodnego terminu jest bardzo ważne, aby każdy gość mógł spokojnie przyjść i uczestniczyć w spotkaniu. Pamiętajmy, że jeśli konferencja trwa do godzin popołudniowych i późniejszych, to powinniśmy zagwarantować ciepły posiłek.
- Określenie czasu trwania. Każdy z uczestników chętnie będzie wiedział ile czasu zajmie dane posiedzenie i w jakich godzinach nastąpi przerwa.
- Dobór miejsca. To kluczowy element organizacji i trzeba zwrócić tutaj szczególną uwagę na takie czynniki jak: łatwy dojazd, wygoda siedzenia, miejsca parkingowe. Wiele firm skłania się do organizacji konferencji w siedzibie firmy, jednak lepiej jest wykorzystać sale konferencyjne, np. w hotelu, ponieważ dzięki temu pracownicy odrywają się na chwile od murów swojej firmy i mogą skupić się w stu procentach na temacie i nikt im nie przeszkadza albo nie dzwoni, że są niezwłocznie potrzebni.
- Jeśli decydujemy się na organizację poza murami firmy to trzeba zarezerwować salę, dane miejsce, aby się nie okazało, że na dzień konferencji wszystkie miejsca będą już zajęte.
- Przygotowanie listy uczestników i organizacja zaproszeń dla nich. Pamiętajmy o zawarciu najważniejszych elementów, takich jak: imię i nazwisko uczestnika, miejsce i czas, temat konferencji.
- Przygotowanie konferansjera. Aby konferansjer kompetentnie i profesjonalnie poprowadził nasze spotkanie, jesteśmy zobligowani dostarczyć mu materiały szkoleniowe, aby mógł się przygotować z danej tematyki. Zdecydowanie lepiej jest korzystać z usług konferansjerów niż przemawiać samemu, ponieważ spiker nie dość, że bezstresowo i entuzjastycznie przedstawi cały program spotkania, to przy okazji zabawi anegdotami uczestników, aby lepiej spędzili godzinne spotkania.
- Próba, czyli sprawdzenie, czy wszystkie elementy takie jak nagłośnienie, oświetlenie, telebimy, działają poprawnie i nie trzeba nic zmieniać.
- Określenie przebiegu konferencji, czyli przedstawienie kolejnych punktów programu. Mianowicie: przywitanie, przedstawienie gości, przekazanie tematu spotkania, zaproszenie do zadawania pytań, rozdanie materiałów szkoleniowych, określanie czasu przerwy, rozwinięcie tematu, przerwa, podziękowanie i pożegnanie. To kilka podstawowych podpunktów, na które każdy konferansjer powinien zwrócić uwagę i oczywiście przestrzegać ich.
- Punkty techniczne, kto zajmie się dekonstrukcją wydarzenia.
Konferencje są sposobem na przekazanie niezbędnych i istotnych informacji związanych z działalnością firmy oraz na budowanie struktur w działach przedsiębiorstwa. Budują pozytywny wizerunek firmy i marki. To spotkanie grupy ludzi w celu omówienia danego zagadnienia.
Zajmujemy się organizacją konferencji od A do Z. Przejdziemy za Ciebie przez wszystkie punkty organizacyjne. Zaoszczędzisz przy tym swój cenny czas i zapewnisz komfort i dobrą atmosferę spotkania dla uczestników, pracowników. Skorzystaj z naszych usług i zwiększaj swoje wyniki poprzez kompletne i profesjonalne konferencje i szkolenia.